ارسال ایمیل انبوه در یک نگاه

ارسال ایمیل انبوه و به نوعی بازاریابی از طریق ارسال ایمیل تنها ارسال ایمیل با یک متن تبلیغاتی یا متن های معمول نیست و به این که از یک آدرس ایمیل به یک آدرس ایمیل متنی ارسال شود را ارسال ایمیل انبوه نمی نامند .

دلیل تفاوت ارسال ایمیل سنتی با ارسال ایمیل انبوه دقیقا همانند فضای مجازی است که در آن صرف تحویل یک برگ آگهی به فردی در خیابان یا سفارش آگهی برای شیرینی فروشی در مجله خودرو و ماشین نامش نه تنها تبلیغ و بازاریابی نیست ، بلکه به نوعی ضد تبلیغ و تحت شرایطی موجب فرار مشتری نیزخواهد شد .

ارسال ایمیل انبوه  send bulk email در یک نگاه !

شیوه صحیح ارسال ایمیل انبوه از  طراحی ایمیل تبلیغاتی بصورت تصویری یا طراحی HTML  تا جستجو بانک اطلاعاتی تفکیک شده از ایمیل های فعال شروع می شود. ارسال ایمیل انبوه با رعایت استاندارد های ارسال ایمیل انبوه همه و همه نیاز به مشورت با یک کارشناس بازاریابی الکترونیک، مسلط به میل سرور ها و قوانین و شرایط اسپم و شیوه های فرار از اسپم می باشد . در این مقاله تلاش شده تا بطور کامل کارشناسان بازاریابی و تبلیغات و شرکت های نوپا که به تازگی ارسال ایمیل انبوه را دارند را با قوانین ارسال ایمیل انبوه و همچنین  روش های صحیح و میزان تاثیر گذاری روی دریافت کننده ایمیل تبلیغاتی آشنا کنیم.

ارسال ایمیل انبوه ، شکلی از بازاریابی مستقیمی می باشد که از نامه های الکترونیکی یا ایمیل ها بعنوان ابزاری برای ارتباط تجاری یا پیام های تبلیغاتی استفاده می کند. در شکل کلی آن، هر ایمیلی که به یک مشتری مستعد فرستاده می شود، می تواند به نوعی ارسال ایمیل انبوه محسوب شود. ولی در هر حال، این عبارت، معمولا برای اهداف زیر استفاده می شود:

● فرستادن ایمیل با هدف افزایش ارتباط یک فروشنده و مشتریان قبلی یا فعلی وی، به منظور تشویق مشتریان نمونه و تداوم همکاری تجاری.
ارسال ایمیل انبوه با هدف دستیابی به مشتریان جدید یا متقاعد کردن مشتریان فعلی برای خرید بی درنگ کالا یا خدماتی.
● افزودن تبلیغات به پیام های الکترونیکی و ایمیل هایی که توسط شرکت ها برای مشتریان آنها فرستاده خواهد شد.
● ارسال پیام های الکترونیکی از طریق اینترنت توسط ایمیل
● محققین در سال ۲۰۰۶، طبق برآوردی، تخمین می زدند که تنها در ایالات متحده، بالغ بر ۴۰۰ میلیون دلار صرف ارسال ایمیل انبوه شده است.

مزایای ارسال ایمیل انبوه

ارسال ایمیل انبوه (از طریق اینترنت)، به دلایل زیر، در میان شرکت ها رواج یافته است:
بازگشت هزینه بطور کاملا دقیق (ROI)، قابل ردگیری خواهد بود (از طریق سبد خرید و موارد مشابه) و ثابت شده است که این بازگشت هزینه، در صورتیکه ارسال ایمیل انبوه به طریقه درستی صورت گیرد، بالا خواهد بود. ارسال ایمیل انبوه اغلب طبق گزارشات پس از سرچ مارکتینگ، موثرترین تاکتیک بازاریابی آنلاین می باشد.

تبلیغ دهندگان می توانند به افراد و شرکت هایی دسترسی داشته باشند که از طریق ثبت نام در سیستم دریافت ایمیل برای موضوعاتی که به آنها علاقه دارند، وارد سیستم شده اند.بیش از نیمی از کاربران اینترنتی، همه روزه، ایمیل های خود را برای دریافت یا ارسال پیام، چک خواهند کرد.ایمیل، ابزاری در دست بازاریاب های اینترنتی می باشد، بطوریکه در سال ۲۰۰۹، طبق برآوردی، سرمایه گذاری در آن، با افزایش ۱۵ درصدی، به رقمی معادل ۲۹۲ میلیون دلار در انگلستان رسید.

معایب ارسال ایمیل انبوه

طبق گزارشاتی در اواسط سال ۲۰۰۸ میلادی که توسط شرکت خدمات ایمیلی Return Path بیرون داده شد، رسیدن ایمیل ها به مقصد که حتی توسط بازاریاب های قانونی ارسال می شوند، مشکلی اساسی می باشد. بر طبق این گزارش، سرورهای قانون مخصوص ارسال ایمیل، بطور میانگین نرخ ارسال موفقی معادل ۵۶ درصد را داشتند. ۲۲ درصد از پیام ها، در مرحله ارسال رد می شوند (bounce) و ۸ درصد از آنها نیز فیلتر می شدند.

شرکت هایی که استفاده از ارسال ایمیل انبوه را در برنامه های خود دارند، می بایست مطمئن شوند که برنامه هایشان، از قوانین اسپم سازی تخطی نمی کند نظیر ارسال Spam های ناخواسته، و قوانین بازرگانی (CAN-SPAM) در ایالات متحده، و در اروپا، حریم خصوصی و ضوابط محاورات الکترونیکی (تصویب شده در سال ۲۰۰۳)، و قوانین شرایط استفاده از خدمات اینترنتی یا ISP.

تبلیغات ایمیلی ثبت نامی

ارسال ایمیل انبوه یا بازاریابی به همراه مجوز از سوی کاربر، روشی از تبلیغات از طریق ایمیل است که در آن گیرنده پیام تبلیغاتی، به میل خود آنها را دریافت می کند. این روش، یکی از چند روشی است که توسط بازاریاب ها، برای حذف معایب ارسال ایمیل انبوه ، تشکیل شده است.

ارسال ایمیل انبوه با قابلیت عضو شدن، ممکن است از تکنولوژی هایی که از پروتکل های  hand shaking میان فرستنده و گیرنده استفاده می کنند، استفاده نماید. این سیستم، در نهایت به درجه ای از رضایتمندی میان مشتریان و بازاریاب ها خواهد رسید. چنانچه از روش بازاریابی با قابلیت عضو شدن استفاده شود، مواردی که به مشتریان ایمیل خواهد شد، قابل پیش بینی خواهد بود. فرض بر این است که مشتری؛ با تمایل خود، ایمیل ها را دریافت می کند و احتمال آنکه ایمیلی ناخواسته دریافت کند، به کمترین حد ممکت خواهد رسید. بطور ایده آل، تبلیغ دهندگان ایمیلی در سیستمی با قابلیت عضو شدن، برای مشتریان، بسیار آشنا تر و مرتبط تر از تبلیغ دهندگان غیر هدفمند خواهند بود.

مثالی خوب از بازاریابی با مجوز مشتری، نامه های خبری یا news letter هایی می باشند که به مشتریان هدفمند تبلیغ دهندگان فرستاده خواهند شد. چنین نامه های خبری ای، مشتریان را از محصولات آتی، و وقایع در حال شرف، مطلع خواهد ساخت. در این فرم تبلیغات، شرکتی که می خواهد نامه ای خبری به مشتریان خود بفرستد، ممکن است از آنها بخواهد که آیا هنوز مایل هستند پیامی را از سوی آنها دریافت دارند یا نه.

اطلاعات تماسی مشتریان، می تواند در دیتابیسی قرار گرفته باشد و بازاریاب ها می توانند بطور خودکار، ایمیل هایی را برای مشتریان هدفمندشان ارسال نمایند. آنها همچنین می توانند تبلیغات را تنها به بخشی از مشتریان مرتبط تر ارسال نمایند.

قوانین و شرایط ارسال ایمیل انبوه

در سال ۲۰۰۲ میلادی، اتحادیه اروپا، شرایطی را برای محاورات خصوصی و الکترونیکی، وضع می کند. مقاله ۱۳ از این شرایط، استفاده از آدرس های الکترونیکی را برای مقاصد بازاریابی منع می کند. قوانین وضع شده، مجاب می کند که ارسال ایمیل انبوه ، می بایست با قابلیت عضویت باشند بطوریکه ایمیل های ناخواسته تنها موقعی ارسال شوند که مشتری پیش از دریافت آن، با دریافت آن موافقت کرده باشد.

این قوانین، از سال ۲۰۰۲ میلادی، در تمامی ایالات آمریکا، به اجرا در آمده است. در انگلستان نیز در از سال ۲۰۰۳، این قوانین، تحت عنوان “قوانین حریم خصوصی و محاورات الکترونیکی” به اجرا در آمد و برای تمامی سازمانهایی که به نوعی از ایمیل برای محاورات خود استفاده می کردند اجباری شد.

قانون CAN-SPAM در سال ۲۰۰۳، جریمه ای را معادل ۱۶,۰۰۰ دلار، برای تخطی از قوانین اسپم سازی در نظر گرفت (۱۶,۰۰۰ دلار به ازای هر نفری که اسپم دریافت کند). در نتیجه بسیاری از بازاریاب های اینترنتی در ایالات متحده، از سرویسی یا از نرم افزارهای خاصی برای اطمینان از وفاداری به قوانین، استفاده می کردند.

همزمان با سازماندهی در قوانین ارسال ایمیل انبوه ، سرویس دهندگان ایمیل (ESP) نیز به مشتریان خود کمک می کردند تا سیستم ارسال ایمیل انبوه خود را پیاده سازی و مدیریت کنند. ارائه دهندگان خدمات، الگوهایی را برای ارسال ایمیل انبوه فراهم می کردند و همچنین روشهایی را برای ثبت نام در سیستم و حذف خودکار، فراهم می کردند. برخی از ارائه دهندگان سرویس های ایمیلی یا ESP، آمارهایی را برای میزان پیام های با موفقیت ارسال شده و تعداد پیام های ارسال شده و باز شده را به مشتریان خود می دادند و همچنین آنها اطلاعاتی را در مورد آنکه چه میزان از دریافت کنندگان ایمیل های تبلیغاتی بر روی لینک های درون تبلیغات کلیک کرده اند را در اختیار مشتریان خود قرار می دادند.

قانون CAN-SPAM، بعدها، با برخی از اصلاحات جدید بروز رسانی شد. این اصلاحات، شامل موارد زیر بودند: خروج از سیستم رایگان باشد، و نیز تعاریفی از ارسال کننده، آدرس های الکترونیکی، یا تعداد میل باکس ها بعنوان آدرس حقیقی و تعریف “شخص”بودند. قوانین جدید، در جولای ۲۰۰۸ میلادی، به تصویب رسید.